
Son zamanlarda “overbooking”
kelimesine sıkça rastlıyorum, özellikle de sosyal medyada. Seyahatimizi ciddi
derecede etkileyecek beklenmeyen ve istenmeyen bir durum olduğundan bu haftaki
köşe yazımı bu konuya ayırdım. Peki, nedir overbooking?
Overbooking: Havacılık ve
otelcilik sektöründe yaygın bir uygulama olup bir hizmetin birden fazla kişiye
satılması, bir başka deyişle aşırı rezervasyon anlamına gelir. Örneğin havayolu
şirketinizin uçağın kapasitesinden daha fazla bilet satması halinde, uçuşunuz gerçekleşemeyebilir.
Biletim varken,
böyle bir şey nasıl olur? diyeceksiniz. Haklısınız ama maalesef olabiliyor. Böyle bir durumda yolcu hem maddi hem de manevi kayıplar yaşıyor.
Kişi bilet bedelini çoktan ödemiş ve diğer seyahat düzenlemelerini yapmışsa, her
şey bir anda bozuluyor, bu da kişide hayal kırıklığına ve öfkeye yol
açabiliyor. Üstelik Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA)’ne göre overbooking
yasal bir uygulama.
Havayolu
şirketinin amacı tam kapasiteyle uçuşu gerçekleştirmek. Yolcu tarafından iptal
edilen biletler olabileceğini var sayarak böyle bir uygulamaya gidiliyor. Çünkü
boş koltuklar ciddi mali yük teşkil ediyor. Tabii bunu birtakım hesaplara
dayanarak yapıyorlar. Yolcuların son dakikada planlarının değişebileceği
dikkate alınıyor, geçmiş uçuşların verileri analiz ediliyor. Buna rağmen, bazen
eldeki hesap çarşıya uymuyor, bilet alan tüm yolcular uçağa binmeye kalkınca sorun
yaşanıyor. Aslında bu durumun şirket için de olumsuz yönleri var: her şeyden
önce itibarı zedelenebilir. Müşteri kaybına yol açabilir.
Bir takım masraflar, ödemeler yapmak zorunda kalacaktır. Ancak şirketler tüm bu
maddi-manevi kayıplara karşın risk almayı tercih ediyor.
Böyle bir
durumda havayolu şirketi ilk olarak gönüllü yolcuları tespit eder ve bu
kişilere çeşitli haklar ve tazminatlar teklif eder. Kimsenin gönüllü olmaması ya
da yeterli sayıda gönüllü bulunamaması halinde, havayolu şirketi bazı yolcuların
uçuşunu iptal etmek zorunda kalır. Böyle bir durumla karşılaştığınızda yolcu
olarak elinizden bir şey gelmese de unutmayın ki birtakım haklara sahipsiniz.
Bu haklar havayolu
şirketine, uçuşun uzunluğuna ve rötar süresine bağlı olarak değişkenlik gösterebilir.
Nedir bu haklar? Yolcunun beklediği süre boyunca yeme-içme masrafları
karşılanır. Yolcunun konaklaması gerekiyorsa bu masraflar havayolu şirketine
ait olur. Yolcuya telefon görüşmesi, faks ve e-posta kullanımının teklif
edilmesi zorunludur. Yolcuya 100 euro ila 600 euro arasında değişen bir
tazminat tutarı ödenir. Havayolu şirketi, yolcuya yeni bir uçuş bileti
ayarlamakla mükelleftir. Yolcunun, maddi ve manevi kaybı fazlaysa ve uzlaşmaya
gitmiyorsa Yargıtay kararına göre havayolu şirketine dava açma hakkı vardır.
Böyle bir
durumla karşılaştığınızda haklarınızı ileri sürerken proaktif olun. Hak
ettiğiniz tazminatı öğrenin ve daha yüksek bir miktar için pazarlık yapmaktan çekinmeyin.
Gerekirse yasal işlem başlatın.
Tazminat tutarı,
zararın sebebi ve zararın boyutuna göre değişkenlik gösterir. Zarar ne kadar fazlaysa
sizlere ödenecek tazminat miktarı da o kadar yüksek olacaktır. Zarara uğramamış
olsanız bile mahkeme, firmanın tazminat ödemesine karar verilebilmektedir.
Overbooking
tazminatı alabilmek için birtakım şartların yerine getirilmiş olması gerekir.
Örneğin kalkışa 45 dakika kalmış olmasına rağmen check-in yapılmadıysa herhangi
bir tazminat ödemesi olmayacaktır. T.C. kimlik belgesi ya da pasaportu olmadan
uçağa binmek isteyen yolcular için de ödeme yapılmaz.
Seyahatiniz
sırasında overbooking riskiyle karşılaşmamak için biletinizi satın aldıktan
sonra mutlaka check-in saatini öğrenin ve check-in açıldığında hemen koltuk
seçiminizi yapın. Bunun için havaalanına mümkün olduğunca erken gidin, kontuar
sırasına girin. Alana giriş yaptıktan sonra da fazla oyalanmadan direkt
kapınıza yönelin. Uçakların yanaşacağı kapı numaralarının değişebileceğini, çok
uzak bir mesafede olabileceğini dikkate alın. Bayram, yeni yıl ya da resmî
tatil günlerinde yolculuk yapacaksanız çok daha temkinli olmanızda yarar var. Eğer
bagajınız yoksa ya da yalnızca kabin bagajınız varsa online check-in yapabilirsiniz.
Böylece hem zaman kaybını önlemiş hem de overbooking riskini minimuma indirmiş
olursunuz. Bir diğer çözüm yolu da seyahat
sağlık sigortası poliçenize “overbooking
teminatı” ekletmeniz olacaktır. Böylece yaşayacağınız mağduriyet, maddi anlamda
güvence altına alınır.